System gospodarki odpadami komunalnymi
Zgodnie z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012 – 2017 (z uwzględnieniem lat 2018 – 2023) miejscem składowania odebranych od właścicieli nieruchomości odpadów z terenu miasta i gminy Szydłowiec (zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania) jest Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych RADKOM Sp. z o.o. (ul. Witosa 76, 26-600 Radom).
Jeśli masz pytania związane z odbiorem odpadów lub ich segregacją, skontaktuj się z nami:
Biuro Obsługi Klienta (BOK), tel.: +48 617-04-26 wew. 23, czynne od poniedziałku do piątku w godz. 7-15
E-mail: wodociagi@wik-szydlowiec.pl
Obowiązki właściciela nieruchomości dotyczące odpadów
Każdy właściciel nieruchomości, na której terenie powstają śmieci (odpady komunalne), jest odpowiedzialny za ich odpowiednie zagospodarowanie w taki sposób, aby nie szkodziły środowisku. Regulacje w tym zakresie uchwala Urząd Miasta i Gminy w Szydłowcu. Właściciel natomiast jest zobowiązany do złożenia odpowiedniej deklaracji śmieciowej.
Deklarację śmieciową powinni złożyć:
- właściciel nieruchomości,
- współwłaściciele,
- użytkownik wieczysty,
- podmioty władające nieruchomością,
- posiadacze nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu,
- jeśli nieruchomość posiada wiele lokali z odrębną własnością: zarządy wspólnot mieszkaniowych, zarządy spółdzielni mieszkaniowych,
- pełnomocnik właściciela nieruchomości – w takim wypadku do deklaracji należy załączyć pełnomocnictwo oraz dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
Deklarację śmieciową należy złożyć w Urzędzie Miasta i Gminy w Szydłowcu (ul. Rynek 1, 26-500 Szydłowiec) w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania pierwszego mieszkańca lub powstania na niej odpadów.
Właściciel nieruchomości, na której powstają odpady komunalne, zobowiązany jest do:
- wyposażenia swojego terenu w odpowiednie worki i/lub pojemniki do zbierania śmieci, a także dbać o ich czystość i stan techniczny, chyba że gmina przejmuje ten obowiązek na siebie w ramach uchwały rady gminy, wliczając go w koszty gospodarowania odpadami,
- selektywnej zbiórki odpadów, czyli segregowania śmieci zgodnie z wymogami gminy i ustawy,
- usuwania śmieci komunalnych oraz nieczystości ciekłych zgodnie z przepisami.
Opłaty i sposób zbierania śmieci
Najmniej zapłacimy, jeśli prowadzimy selektywną zbiórkę odpadów. Jeśli właściciel nieruchomości nie będzie prowadzić selektywnej zbiórki odpadów, firma odbierająca oznaczy je jako zmieszane i powiadomi o tym fakcie Urząd Miasta i Gminy w Szydłowcu. Na tej podstawie zostanie wszczęte postępowanie w sprawie określenia wyższej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie nieruchomości.